ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ “ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΡΟΜΑ”
Το Δ.Σ. Λεωνιδίου ανοικτό πάντα σε νέες εκπαιδευτικές προκλήσεις και προσκλήσεις συμμετέχει με δύο εκπαιδευτικούς, τον κ. Βλάχο Ηλία δάσκαλο της ΣΤ΄ τάξης και την κα Πανοπούλου Αικατερίνη καθηγήτρια Γερμανικών, στο πρόγραμμα “Εκπαίδευση των παιδιών Ρομά” που υλοποιείται από το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Οι επιμορφωτικές συναντήσεις πραγματοποιούνται στους χώρους του Δ.Σ. Άστρους, και στηρίζονται στην ενεργό συμμετοχή των συμμετεχόντων, βιωματικά εργαστήρια, και όχι στην τυπική μέθοδο της παρουσίασης πτυχών του σημαντικού αυτού ζητήματος μέσω της τεχνικής της διάλεξης με παρουσίαση.
Έχουν διεξαχθεί δύο συνεδριάσεις, η πρώτη στις 10/3/2014 με θέμα: «Λογοτεχνία, εικαστικά και κινηματογράφος σε πολυπολιτισμικές μαθητικές τάξεις» και εισηγήτρια την κα. Βλαστάρη τ. σχολική σύμβουλο και και η δεύτερη στις 10/4/2014 με θέμα: «Η Διαχείριση της Διαφορετικότητας στο Σχολικό Περιβάλλον» και εισηγήτρια την κα. Κυπραίου Ψυχολόγο κι εκπαιδεύτρια ενηλίκων.
Ελιά-Μύθοι και πολιτισμός
ΨΑΡΡΟΛΟΓΟΥ ΕΙΡΗΝΗ ΠΕ70
ΠΗΛΙΟΥΡΑ ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΠΕ70
ΖΟΥΪΚΟΒΑ ΒΑΛΕΝΤΙΝΑ ΠΕ19
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟ
Τίτλος: «Η ελιά ? Μύθοι και πολιτισμός»
Εκτιμώμενη διάρκεια :2 μήνες
Είδος διδακτικής πρακτικής: Διερευνητική ? Εποικοδομητική προσέγγιση- Ομαδοσυνεργατική μάθηση- Εργασία σε ομάδες ?Επίσκεψη σε πεδίο.
Ο ρόλος του Δασκάλου διαμεσολαβητικός, συμβουλευτικός και καθοδηγητικός.
Στόχος: Να γνωρίσουν οι μαθητές την ελιά και τον πολιτισμό που δημιουργήθηκε γύρω από αυτήν από τους λαούς της Μεσογείου.
Στόχοι:
Γνωστικοί
- Να γνωρίσουν την ομορφιά, την αξία, την ιστορία της ελιάς και τη θέση της στον πολιτισμό της Ελλάδας και της Μεσογείου.
- Να ασκηθούν στην παραγωγή γραπτών κειμένων.
- Να επισημάνουν τη σημασία που είχε η ελιά στη ζωή των αρχαίων Ελλήνων.
- Να γνωρίσουν τη διατροφική αξία της ελιάς και του ελαιόλαδου.
- Να γνωρίσουν τον τρόπο παραγωγής του ελαιολάδου.
- Να συγκεντρώσουν συνταγές μαγειρικής και ζαχαροπλαστικής με βασικό συστατικό το ελαιόλαδο.
Παιδαγωγικοί
- Να καλλιεργηθεί η παρατηρητικότητα, η πρωτοβουλία και η αυτενέργεια των μαθητών.
- Να συνεργάζονται και να συνομιλούν εποικοδομητικά.
- Να συμμετέχουν ενεργά σ? όλες τις φάσεις της μαθησιακής διεργασίας.
Δεξιότητες
- Να αποκτήσουν δεξιότητες άντλησης, συλλογής, οργάνωσης και επεξεργασίας δεδομένων.
Δραστηριότητες
- Με αφορμή το ποίημα « Η ελιά» του Κωστή Παλαμά από το βιβλίο της γλώσσας οι μαθητές συγκεντρώνουν πληροφορίες (από λογοτεχνικά βιβλία, εφημερίδες, περιοδικά, διαδίκτυο) που αναφέρονται στην ελιά για να γνωρίσουν την αξία και την ιστορία της.
- Παίρνουν μια φανταστική συνέντευξη από ελιά, τη γράφουν και τη διακοσμούν με σχετικές ζωγραφιές.
- Επεξεργάζονται Μύθους ( Μύθος του Ποσειδώνα και της Αθηνάς- Η ελιά του Αρισταίου ? Μύθος για την ελαΐς, Σπερμώ, Οινώ- Ηρακλής και μύθοι ? Η Κρητική αγριελιά στην Ολυμπία ) που αναφέρονται στην ελιά και συζητούν τον τρόπο που έγινε γνωστή στους ανθρώπους. Γίνονται και οι ίδιοι κριτές και με επιχειρήματα υποστηρίζουν την κρίση τους. Στη συνέχεια γίνεται δραματοποίηση του μύθου.
- Σχηματίζουν οικογένειες(λέξεις, απλές και σύνθετες) με τις λέξεις ελιά και λάδι. Φτιάχνουν ακροστιχίδα με τις λέξεις ελαιοπαραγωγός, ελαιόλαδο.
- Μέσα από κείμενα μαθαίνουν τη σημασία της ελιάς στον πολιτισμό των Ελλήνων και των άλλων μεσογειακών λαών (αρχαιολογικές ανασκαφές- πινακίδες- θρησκευτικές τελετές- Πανελλήνιοι αγώνες- Ζωγράφοι, ποιητές- Μυστήρια του Χριστιανισμού ).
- Επισκέπτονται το ελαιοτριβείο της περιοχής και βλέπουν τον τρόπο που παράγεται το λάδι.
- Γράφουν σχετικά κείμενα με τη διαδικασία που ακολουθούν για την παραγωγή του ελαιολάδου.
- Να εντοπίσουν στο χάρτη της Ελλάδας τόπους που καλλιεργείται η ελιά και παράγεται ελαιόλαδο και σε ποιο κλίμα ευδοκιμεί.
- Συζητούν, για τη χρησιμότητα του ελαιολάδου στη μεσογειακή διατροφή.
- Επισκέπτονται κτήμα με ελιές, κάνουν συγκομιδή και παρακολουθούν τη διαδικασία του κλαδέματος.
- Φέρνουν συνταγές μαγειρικής και ζαχαροπλαστικής που περιέχουν το ελαιόλαδο.
- Οι μαθητές κάνουν διάφορες κατασκευές με κλαδιά ελιάς (στεφάνια- κότινο- σταυρόσημο)
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Η ολοκλήρωση του διδακτικού σεναρίου έγινα στα πλαίσια της εκτιμώμενης χρονικής διάρκειας.
Οι μαθητές αξιοποίησαν τις υπάρχουσες εμπειρίες και γνώσεις τους και εμπέδωσαν περισσότερο τους στόχους του σεναρίου. Με τη συμμετοχή τους στις διάφορες δραστηριότητες ένιωσαν ευχαρίστηση και απόκτησαν θετική στάση όσον αφορά την καλλιέργεια της ελιάς στην περιοχή μας.