Η επίσκεψη μας σ’ ένα παραδοσιακό φούρνο του Λεωνιδίου
Στις 26/5/12 η Γ΄ τάξη του Δημοτικού Σχολείου Λεωνιδίου επισκέφθηκε τον παραδοσιακό φούρνο του κ. Αντρέα Βλάμη, που βρίσκεται στον τόπο μας.
Σκοπός της επίσκεψης ήταν να ενημερωθούν οι μαθητές για τη λειτουργία του φούρνου και τη διαδικασία παραγωγής ψωμιού με αφορμή την ενότητα της Γλώσσας «Του κόσμου το ψωμί».
Κρατώντας σημειωματάριο και μολύβι κι έχοντας το ρόλο δημοσιογράφου τα παιδιά άρχισαν τις ερωτήσεις.
Μαθητές: Ποιος σας έμαθε να φτιάχνετε ψωμί;
Αρτοποιός: Έμαθα την τέχνη του αρτοποιού από τον πατέρα μου. Γεννήθηκα και μεγάλωσα σ? αυτό το φούρνο και μ? αρέσει η επικοινωνία με τον κόσμο.
Μαθητές: Τι ώρα ξυπνάτε για να φτιάξετε το ψωμί;
Αρτοποιός: Ξυπνάω στις 3 η ώρα τη νύχτα για να αρχίσω την παρασκευή ψωμιού.
Μαθητές: Τι υλικά χρησιμοποιείτε για να φτιάξετε το ψωμί;
Αρτοποιός: Χρησιμοποιώ αλεύρι, μαγιά, αλάτι και νερό. Για να φτιάξουμε 90 κιλά ψωμί χρειαζόμαστε 70 κιλά αλεύρι, 600 γρ αλάτι και 38 λίτρα νερό περίπου. Το χειμώνα το νερό είναι χλιαρό και το καλοκαίρι κρύο. Το αλάτι το βάζουμε για να κρατά το ζυμάρι σφιχτό.

Μαθητές: Ποια είναι η διαδικασία παρασκευής ψωμιού;
Αρτοποιός: Αφού ζυγίσουμε τα υλικά, τα ρίχνουμε σε ένα μηχάνημα που λέγεται ζυμωτήριο και ζυμώνουμε για 20 λεπτά. Μετά τοποθετούμε το ζυμάρι στη σκάφη και το αφήνουμε για 15-20 λεπτά για να ξεκουραστεί. Έπειτα το χωρίζουμε σε κομμάτια που τα ζυγίζουμε και τα βάζουμε σε ένα άλλο μηχάνημα, την πλαστική. Από εκεί βγαίνουν φραντζόλες, καρβέλια και φραντζολάκια, έτοιμα για ψήσιμο.
Μαθητές: Πόσο χρόνο χρειάζεστε για να φτιάξετε το ψωμί;
Αρτοποιός: Η παρασκευή ψωμιού διαρκεί συνολικά 3,5 ώρες.
Μαθητές: Τι κάνετε το ψωμί που σας μένει απούλητο;
Αρτοποιός: Το ψωμί που μένει απούλητο το δίνω στους πελάτες, αφού πρώτα τους ενημερώσω ότι είναι χθεσινό ή το δίνω σε φτωχές οικογένειες. Πάντως φροντίζω να φτιάχνω τόσο ψωμί όσο μπορώ να πουλήσω.
Μαθητές: Τι άλλα προϊόντα φτιάχνετε;
Αρτοποιός: Φτιάχνουμε κουλουράκια, τυρόπιτες, ζαμπονοτυρόπιτες, παξιμάδια και μουστοκούλουρα.
Μαθητές: Από πού προμηθεύεστε το αλεύρι που χρησιμοποιείτε;
Αρτοποιός: Αγοράζω το αλεύρι από αλευρόμυλο που βρίσκεται στο Βόλο.
Μαθητές: Πώς λειτουργεί ο φούρνος;
Αρτοποιός: Λειτουργεί με ξύλα.
Μαθητές: Πότε έχετε περισσότερη δουλειά;
Αρτοποιός: Δουλειά έχουμε όλο το χρόνο αλλά τις γιορτές η κίνηση είναι περισσότερη. Την Καθαρή Δευτέρα φτιάχνουμε λαγάνες, τα Χριστούγεννα και το Πάσχα κάνουμε γλυκά. Ακόμα ψήνουμε και τα φαγητά που μας φέρνουν οι νοικοκυρές.
Μαθητές: Έχετε πολλά χρόνια το φούρνο;
Αρτοποιός: Αυτός ο φούρνος έχει μεγάλη ιστορία. Λειτουργεί από το 1920 και ο πρώτος ιδιοκτήτης λεγόταν Τρούμπας Βασίλειος. Το 1958 τον ανέλαβε ο πατέρας μου ο Φίλιππας Βλάμης και από το 1992 ανέλαβα εγώ τη λειτουργία του φούρνου.
Οι μαθητές και οι δασκάλες της Γ΄ τάξης ευχαριστούν θερμά τον κ. Αντρέα Βλάμη για το χρόνο που αφιέρωσε για να μας ξεναγήσει στο φούρνο του, για τις πληροφορίες που μας έδωσε και για τα νοστιμότατα φραντζολάκια του.
Εκπαιδευτική επίσκεψη
ΕΓΓΡΑΦΕΣ ΣΤΗΝ Α΄ΤΑΞΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ
ΕΓΓΡΑΦΕΣ ΣΤΗΝ Α΄ΤΑΞΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ
(Γεννηθέντες το 2006)
ΑΠΟ 1/06 έως 21/06
Απαραίτητα δικαιολογητικά
1. Πιστοποιητικό γέννησης του παιδιού
2. Επίδειξη του Βιβλιαρίου Υγείας του παιδιού ή προσκόμιση άλλου στοιχείου, στο οποίο φαίνεται ότι έγιναν τα προβλεπόμενα εμβόλια.
3. Βεβαίωση Παρακολούθησης Νηπιαγωγείου (Παραλαμβάνεται από το Νηπιαγωγείο).
4. *Πιστοποιητικό οφθαλμολογικής εξέτασης (από κρατικό νοσοκομείο ή ιδιώτη ιατρό).
5. *Πιστοποιητικό οδοντολογικής εξέτασης (από κρατικό νοσοκομείο ή ιδιώτη ιατρό).
6. *Πιστοποιητικό καρδιολογικής εξέτασης (από κρατικό νοσοκομείο ή ιδιώτη ιατρό).
Τα πιστοποιητικά καρδιολογικής και οφθαλμολογικής εξέτασης, που απαιτούνται για την εγγραφή των μαθητών στην Α τάξη του δημοτικού Σχολείου, για το σχολικό έτος 2012-13 μπορούν να κατατεθούν στις σχολικές μονάδες έως και τις 10 Σεπτεμβρίου 2012.
ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ
ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ ΜΕ ΤΑ ΒΙΒΛΙΑ ΤΗΣ ΑΛΚΗΣ ΖΕΗ
Οι εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας διοργανώνουν Μαραθώνιο Ανάγνωσης για τους μαθητές και τις μαθήτριες της Δ΄, Ε΄ και ΣΤ΄ Δημοτικού από τον Νοέμβριο 2011 έως τον Μάιο 2012.
Ο θαυμαστός κόσμος της ΑΛΚΗΣ ΖΕΗ
Νοέμβριος 2011-Μάιος 2012
Υπό την αιγίδα του ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Αποστολή: Γνωρίζω την αγαπημένη συγγραφέα μικρών και μεγάλων ΑΛΚΗ ΖΕΗ
Ευχαριστούμε όλα τα σχολεία, τους μαθητές, τις μαθήτριες και τους εκπαιδευτικούς για τη θετική ανταπόκριση που έδειξαν στον Μαραθώνιο Ανάγνωσης που διοργανώνουμε (Νοέμβριος 2011-Μάιος 2012) με τη μορφή διαγωνισμούγια τους μαθητές και τις μαθήτριες της Δ΄, Ε΄ και ΣΤ΄ Δημοτικού με θέμα το έργο της Άλκης Ζέη, της σπουδαιότερης εν ζωή συγγραφέα παιδικής και εφηβικής λογοτεχνίας. Ο Μαραθώνιος τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείαςμε στόχο την ενίσχυση της ανάγνωσης και την καλλιέργεια της αγάπης των παιδιών για το καλό βιβλίο.
Ευχόμαστε σε όλους καλή ανάγνωση και καλή επιτυχία.
Περισσότεροι από 34.500 μαθητές και μαθήτριες θα «τρέξουν» στον Μαραθώνιο από 758 σχολεία όλης της Ελλάδας (πάνω από 600 τμήματα από κάθε τάξη), από την Κομοτηνή και την Ξάνθη μέχρι την Κάλυμνο και από τη Νάξο μέχρι την Κεφαλονιά και την Κέρκυρα. Πατήστε ΕΔΩ για να δείτε όλα τα σχολεία που συμμετέχουν . 
Έως τις 10 Ιανουαρίου 2012, μετά τις γιορτές των Χριστουγέννων, θα αποσταλούν στα σχολεία τα ερωτηματολόγια για να μοιραστούν στους μαθητές. Τα συμπληρωμένα ερωτηματολόγια θα συγκεντρωθούν από τον εκπαιδευτικό του τμήματος και θα πρέπει να σταλούν στις εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ έως τις 31 Μαρτίου 2012.
Επιπλέον, οι μαθητές και οι μαθήτριες της ΣΤ΄ Δημοτικού θα γράψουν ομαδικά μια σύντομη ιστορία χρησιμοποιώντας τους τίτλους των βιβλίων της Άλκης Ζέη και δικές τους λέξεις (περισσότερες οδηγίες για τις προδιαγραφές της ιστορίας θα υπάρχουν στα έντυπα με τις ερωτήσεις που θα σταλούν τον Ιανουάριο). Οι ομαδικές ιστορίες που πρέπει να μας αποσταλούν έως τις 31 Μαρτίου 2012 θα αξιολογηθούν από ειδική επιτροπή την οποία απαρτίζουν η Μαρία Αγγελίδου, συγγραφέας παιδικών βιβλίων, ο Μιχάλης Αργυρίδης, εκπαιδευτικός-μελετητής της σύγχρονης παιδικής λογοτεχνίας και η Καλλιόπη Κύρδη, εκπαιδευτικός-συγγραφέας.
BLOG ΓΙΑ ΤΟΝ ΜΑΡΑΘΩΝΙΟ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ Με αφορμή τον Μαραθώνιο δημιουργήσαμε ένα blog για την Άλκη Ζέη, όπου μπορείτε να στέλνετε τα σχόλια και τα μηνύματά σας για τη συγγραφέα και το έργο της. Βασικός στόχος του blog είναι να αποτελέσει σημείο διαλόγου για την καλύτερη επεξεργασία του Μαραθωνίου, αλλά και να δώσει την ευκαιρία για γνωριμία με την αγαπημένη συγγραφέα του αναγνωστικού κοινού.
Οι εκπαιδευτικοί έχουν τη δυνατότητα να στέλνουν τις προτάσεις τους και να ανταλλάσσουν απόψεις και σκέψεις, ώστε να αποτελέσει ο Μαραθώνιος ένα ολοκληρωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα λογοτεχνίας. Επιπλέον, μπορούν να βρουν εκπαιδευτικό υλικό για τα βιβλία της Άλκης Ζέη για την καλύτερη αξιοποίησή τους στην τάξη, να δουν βίντεο όπου η Άλκη Ζέη μιλάει για το έργο της, καθώς και άλλες σημαντικές πληροφορίες που θα τους βοηθήσουν να εργαστούν με την ομάδα τους διαθεματικά και να καθοδηγήσουν τα παιδιά να εξετάσουν τα θέματα των βιβλίων από πολλές πλευρές.
Από τα μικρά μου χρόνια ως σήμερα, ας μην πω με ακρίβεια πόσα είναι γιατί θα τρομάξω κι εγώ η ίδια, έζησα έναν πόλεμο, δύο εμφύλιους πολέμους, δύο δικτατορίες και δύο προσφυγιές. Δεν τα έζησα σαν απλός παρατηρητής, αλλά παίρνοντας ενεργό μέρος κάθε φορά κι έτσι και να ήθελα δεν θα μπορούσε το συγγραφικό μου έργο να μην επηρεαστεί από τα γεγονότα  αυτά που συγκλόνισαν τον τόπο μας. Άθελά μου η ζωή μου μπλέχτηκε μέσα στην ιστορία κι έγινα κι εγώ ένα κομμάτι της. Το συγγραφικό μου λοιπόν έργο, θέλω δε θέλω, είναι γεμάτο ιστορία. Αν πέτυχα να κάνω τα παιδιά να την ακούσουν τουλάχιστον, το μέλλον θα δείξει.
Άλκη Ζέη
ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ ΜΕ ΤΑ ΒΙΒΛΙΑ ΤΗΣ ΑΛΚΗΣ ΖΕΗ
Ελάτε στην κλήρωση των νικητών του Μαραθωνίου και γνωρίστε από κοντά την Άλκη Ζέη.
Μαραθώνιος Ανάγνωσης με τα βιβλία της ΑΛΚΗΣ ΖΕΗ
για τους μαθητές και τις μαθήτριες της Δ΄, Ε΄ και ΣΤ΄ Δημοτικού
Νοέμβριος 2011-Μάιος 2012
Υπό την αιγίδα του ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Ο Μαραθώνιος Ανάγνωσης «Ο θαυμαστός κόσμος της ΑΛΚΗΣ ΖΕΗ» έφτασε αισίως στο τέλος του και θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε θερμά όλα τα σχολεία για τη συμμετοχή των μαθητών τους, και όσων «τερμάτισαν» αλλά και όσων «έτρεξαν» με την Άλκη Ζέη, αλλά δεν κατάφεραν να διαβάσουν όλα τα βιβλία της. Ευχαριστούμε επίσης τους εκπαιδευτικούς για τα γράμματα, τις ιστορίες, τις ζωγραφιές, τις φωτογραφίες και τα βίντεο που μας έστειλαν. Πολλά από αυτά μπορείτε να τα δείτε δημοσιευμένα στο blog μας. Μας συγκίνησαν πολύ και εμάς και την Άλκη Ζέη!
ΚΛΗΡΩΣΗ ΤΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΑΛΚΗ ΖΕΗ
Σας υπενθυμίζουμε τη μεγάλη μέρα της κλήρωσης, που θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο, 5 Μαΐου 2012, στον ΠΟΛΥΧΩΡΟ ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ (Ιπποκράτους 118, Αθήνα), στις 12 το μεσημέρι, με την παρουσία της Άλκης Ζέη. Όσα παιδιά και εκπαιδευτικοί επιθυμούν μπορούν να παρευρεθούν στην κλήρωση και να γνωρίσουν από κοντά τη συγγραφέα. Εκτός από τις 5 Μαΐου, η Άλκη Ζέη θα σας περιμένει στον ΠΟΛΥΧΩΡΟ ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ για μια κουβέντα μαζί της και το Σάββατο, 19 Μαΐου.
Όσα παιδιά επιθυμούν να τη γνωρίσουν από κοντά θα πρέπει να μας ενημερώσουν στο τηλ. 211 3003500 (εσωτ. 523, κα Μαρία Γεροσίδερη) έως τις 2 Μαΐου για την εκδήλωση στις 5/5, και έως τις 16/5 για την εκδήλωση στις 19/5. Όσα παιδιά επιθυμούν να θέσουν ερωτήσεις στη συγγραφέα θα πρέπει επίσης να το δηλώσουν ακολουθώντας την εξής διαδικασία:
Να στείλουν e-mail στο schools@metaixmio.gr με τίτλο ΔΗΛΩΣΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΑΛΚΗ ΖΕΗ. Στο μήνυμα θα πρέπει να αναφέρονται:
1. ο τίτλος του αγαπημένου βιβλίου του παιδιού από την εργογραφία της Άλκης Ζέη (δείτε παρακάτω τα βιβλία της που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ),
2. δύο ερωτήσεις που το παιδί θα ήθελε να θέσει στη συγγραφέα,
3. τα προσωπικά στοιχεία του παιδιού (ονοματεπώνυμο, τηλέφωνο και e-mail επικοινωνίας) και του κηδεμόνα του.
Τριάντα (30) συνολικά μαθητές/τριες, δέκα (10) παιδιά από κάθε τάξη (Δ΄, Ε΄, ΣΤ΄ Δημοτικού) θα κερδίσουν πλούσια δώρα (ποδήλατα, πατίνια, κινηματογραφικά εισιτήρια, mp3, εκπαιδευτικά παιχνίδια, σχολικές τσάντες και πολλά βιβλία). Ευχαριστούμε για μια ακόμα φορά τις εταιρείες PODILATO O.E., ATHLETIC POINT, ODEON, GIM, AS Company, CRYPTO για την ευγενική προσφορά τους.
Τώρα που ο Μαραθώνιος έφτασε στο τέλος του, θα θέλαμε πολύ να ακούσουμε τις απόψεις και τις σκέψεις των εκπαιδευτικών γι? αυτή την πρωτοβουλία. Εάν ανταποκρίθηκε στις προσδοκίες τους, εάν τους βοήθησε στο έργο τους σχετικά με το πρόγραμμα φιλαναγνωσίας. Όσοι επιθυμούν, μπορούν να μας στείλουν τις επισημάνσεις τους στην ηλεκτρονική διεύθυνση schools@metaixmio.gr, ώστε να τις λάβουμε υπόψη μας για μελλοντικές παρόμοιες πρωτοβουλίες.
Τα βιβλία της ΑΛΚΗΣ ΖΕΗ στις εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ
Το καπλάνι της βιτρίνας, Ο μεγάλος περίπατος του Πέτρου, Κοντά στις ράγιες, Η Κωνσταντίνα και οι αράχνες της, Η μωβ ομπρέλα, Ο θείος Πλάτων, Θέατρο για παιδιά, Αρβυλάκια και γόβες, Τα παπούτσια του Αννίβα,Μια Κυριακή του Απρίλη, Η αρραβωνιαστικιά του Αχιλλέα.
6ος Πανελλήνιος Μαθητικός Διαγωνισμός
Σας ενημερώνουμε ότι η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία, στο πλαίσιο του περιοδικού Μικρός Ευκλείδης που εκδίδει, σχεδιάζει να διοργανώσει τον 6ο Μαθητικό Διαγωνισμό στα Μαθηματικά «Παιχνίδι και Μαθηματικά» για μαθητές Δημοτικού.
Ο διαγωνισμός κα διεξαχθεί υπό την αιγίδα του Υπ. Παιδείας, Δ.Β.Μ.Θ. στις 30 Μαρτίου 2012, ημέρα Παρασκευή, για τους μαθητές των Ε’ και ΣΤ’ τάξεων, κατά τις ώρες 08.15 εως 10.15, με σχετική τροποποίηση του ωρολογίου προγράμματος.
Η συμμετοχή στο διαγωνισμό είναι προαιρετική και μπορούν να λάβουν μέρος μαθητές από όλα τα Δημοτικά Σχολεία της χώρας.
Εγκύκλιος Υπουργείου Παιδείας
Θέματα και Λύσεις 6ου διαγωνισμού Παιχνίδι και Μαθηματικά 30-3-2012
http://www.hms.gr/sites/default/files/subsites/competitions/2012/themata_lyseis_e_2012.pdf
Οι μαθητές της Ε΄ τάξης
Οι μαθητές της Ε΄ τάξης  είχαν την ευκαιρία από την αρχή κιόλας της σχολικής χρονιάς να ασχοληθούν με επίκαιρα θέματα όπως αυτό της προστασίας του περιβάλλοντος. Το σχολικό βιβλίο της Γλώσσας ευαισθητοποίησε τους μαθητές με το 1ο κεφάλαιο « Ο φίλος μας το περιβάλλον».
   Στη συνέχεια τα παιδιά παρακολούθησαν την ομιλία από τον αρχηγό της εθελοντικής ομάδας δασοπροστασίας Νότιας Κυνουρίας , καθώς και την παρουσίαση φωτογραφιών από διάφορες δράσεις της ομάδας. Εκδηλώθηκε έντονο ενδιαφέρον από τη πλευρά των μαθητών με διατύπωση ερωτήσεων. Μάλιστα έδειξαν προθυμία να λάβουν μέρος σε κάποια εθελοντική δράση της ομάδας.
   Όλοι οι μαθητές της Ε΄ τάξης προέβησαν όντως σε μια εθελοντική δράση, καθαρίζοντας το μονοπάτι της Χατζαλιούς !
Διδακτικό σενάριο
στη Μελέτη Περιβάλλοντος
για την Α΄ Τάξη
Εκπαιδευτικοί: Χαρμπαλή Σοφιά – Μαρνέρης Αλέξανδρος
3η Ενότητα (Γεωγραφία):
«Η ζωή γύρω μας»
Θεματικές ενότητες
3.1 Που είναι κτισμένο το χωριό/συνοικία/πόλη μου;
3.2 Τι καιρό κάνει στον τόπο μου;
3.3 Πώς μετακινούμαστε;
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
- ? Σκοπός: Οι μαθητές να είναι ικανοί να αποδίδουν με εικονιστικό και λεκτικό τρόπο διαφορετικούς τόπους και να ταυτοποιούν τόπους με δραστηριότητες και ασχολίες των κατοίκων του τόπου.
 
- Ειδικοί στόχοι
 - Γνωρίζοντας & Κατανοώντας
 
Οι μαθητές να είναι ικανοί να:
? Περιγράφουν τα γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά και τις καιρικές συνθήκες του τόπου που ζουν.
? Αναγνωρίζουν βασικούς γεωγραφικούς όρους (βουνό, πεδιάδα, ποτάμι, λίμνη, θάλασσα) με βάση τα συγκεκριμένα στοιχεία του τόπου τους.
? Συγκρίνουν το δικό τους τόπο με άλλους τόπους διαφορετικούς και βρίσκουν ομοιότητες και διαφορές.
? Αναγνωρίζουν τα μέσα συγκοινωνίας και να αναφέρουν τη χρησιμότητά τους.
- Διερευνώντας
 
Οι μαθητές να είναι ικανοί να:
? Αναγνωρίζουν τις επεμβάσεις των ανθρώπων στο φυσικό περιβάλλον του τόπου τους.
? Διερευνούν τις καιρικές μεταβολές στο άμεσο περιβάλλον τους και πως αυτές επηρεάζουν τη ζωή των ανθρώπων (π.χ. ενδυμασία).
- Επικοινωνώντας
 
Οι μαθητές να είναι ικανοί να:
? Επικοινωνούν και να μοιράζονται ιδέες, σκέψεις και συναισθήματα.
? Συνεργάζονται προκειμένου να αναπτύξουν δεξιότητες.
? Συνεργάζονται προκειμένου να παράγουν έργο.
- Συνδέοντας
 
Οι μαθητές να είναι ικανοί να:
? Παράγουν έργα (ερευνητικά, καλλιτεχνικά, κατασκευαστικά).
? Συσχετίζουν τα γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά με τη ζωή και τις δραστηριότητες των ανθρώπων.
? Συνδέουν τις επεμβάσεις των ανθρώπων στο φυσικό περιβάλλον του τόπου τους με τις συνέπειες που έχουν για τη ζωή του ανθρώπου.
? Συσχετίζουν τις καιρικές μεταβολές με τη ζωή του ανθρώπου και με τις εποχές του χρόνου.
Εκτιμώμενη χρονική διάρκεια: 12 διδακτικές ώρες
Είδος Διδακτικής Πρακτικής: παρατήρηση εικόνων, παρακολούθηση video, διάλογος, ερωτήσεις-απαντήσεις, ομαδικές εργασίες, βιωματικές ασκήσεις, καταιγισμός ιδεών.
Εκπαιδευτικό υλικό: φύλλα εργασίας, video, τραγούδια, εικόνες-φωτογραφίες (εφημερίδες, περιοδικό, Διαδίκτυο), αποκόμματα εφημερίδων και περιοδικών, χάρτης με τα γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά ενός τόπου, σχολικό εγχειρίδιο, καρτέλες με λέξεις και εικόνες, εκπαιδευτικό λογισμικό, poster.
Αξιολόγηση της Διδακτικής Πρακτικής: Η αξιολόγηση της Διδακτικής Πρακτικής μπορεί να έχει αναστοχαστικό χαρακτήρα και να πραγματοποιηθεί:
- τόσο κατά τη διάρκεια εφαρμογής των δραστηριοτήτων (διαμορφωτική αξιολόγηση)
 
- όσο και στο τέλος της εφαρμογής της Διδακτικής Πρακτικής (τελική αξιολόγηση), για να ακολουθήσει μια εποικοδομητική συζήτηση που θα οδηγήσει σε αναπροσαρμογές, επεκτάσεις κ.λπ.
 
ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ
Προαπαιτούμενη γνώση: Έχοντας ως δεδομένο πως απευθυνόμαστε σε μαθητές της Α΄ τάξης, προχωρούμε σε έλεγχο της προϋπάρχουσας γνώσης τους στην αρχή κάθε θεματικής ενότητας. Ο έλεγχος γίνεται με τη μορφή ερωτήσεων, ώστε να είναι σαφές τι ακριβώς γνωρίζουν οι μαθητές.
Το επιστημονικό περιεχόμενο: Τα θέματα που πραγματεύεται η συγκεκριμένη ενότητα, συνδυάζουν στοιχεία των ανθρωπιστικών, κοινωνικών και φυσικών επιστημών, όπως: η Γεωγραφία, η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, η Κοινωνιολογία, η Φυσική.
Οι ιδέες των μαθητών-Άλλες δυσκολίες:. Όπως αναφέρθηκε παραπάνω, το γεγονός ότι δε γνωρίζουμε τις ιδέες των μαθητών στο συγκεκριμένο διδακτικό αντικείμενο, γεννά κάποιες δυσκολίες. Μια άλλη δυσκολία που πιθανόν να προέκυπτε, θα ήταν η ύπαρξη πολλών ομαδικών εργασιών.
Οργάνωση της διδασκαλίας: Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες των 4 ατόμων. Έρχονται σε επαφή με το εκπαιδευτικό υλικό και πραγματοποιούν τις δραστηριότητες ομαδικά. Ο δάσκαλος παρακολουθεί και βοηθά, όταν χρειαστεί.
Μεθοδολογικές παρεμβάσεις: Σε πρώτο στάδιο, οι μαθητές παρατηρούν, συγκρίνουν και κατηγοριοποιούν τα διάφορα φυσικά τοπία. Σε δεύτερο στάδιο, συνδέουν τα φυσικά τοπία που έμαθαν μ? αυτά του τόπου τους. Στο επόμενο στάδιο, παρατηρούν και καταγράφουν τα καιρικά φαινόμενα του τόπου τους, ώστε στο τέλος να τα συσχετίσουν με τις εποχές, τα επαγγέλματα, τα μέσα συγκοινωνίας και το απαραίτητο ρουχισμό.
ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
Φύλλο Εργασίας 1
Χρονική διάρκεια: 6 διδακτικές ώρες
1η Δραστηριότητα: «Τα φυσικά τοπία»
Οι μαθητές παρατηρούν διάφορες εικόνες με φυσικά τοπία (βουνά, πεδιάδες, ποτάμια, θάλασσα, λίμνες) από το Διαδίκτυο ( www.google.com?Εικόνες?mountains, lakes, plains, rivers, sea) και τις κατατάσσουν σε πίνακα με στήλες ως εξής:
ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΠΙΝΑΚΑ
| ΒΟΥΝΑ | ΠΕΔΙΑΔΕΣ | ΘΑΛΑΣΣΑ | ΠΟΤΑΜΙΑ | ΛΙΜΝΕΣ | 
Παράλληλα οι μαθητές θα καλούνται από τον/την εκπαιδευτικό να χαρακτηρίζουν τα τοπία ως πεδινά, ορεινά ή παραθαλάσσια.
2η Δραστηριότητα: «Παρατηρώ τον τόπο μου»
Οι μαθητές παρατηρούν το φυσικό περιβάλλον του τόπου τους και ονομάζουν τα συγκεκριμένα γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά του στοιχεία (π.χ. ψηλά βουνά, πεδιάδα, παραλίες, θάλασσα κ.ά.). Έπειτα ζωγραφίζουν τον τόπο τους, όπου θα είναι ευδιάκριτα τα γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά (βλ. φωτογραφία 1).
3η Δραστηριότητα: «Τα επαγγέλματα»
Ο εκπαιδευτικός παροτρύνει τους μαθητές να παρατηρήσουν τις εικόνες του βιβλίου του μαθητή (σελίδα: 71) και να αναφέρουν επαγγέλματα και δραστηριότητες του τόπου τους. Έπειτα συγκρίνουν τον τρόπο ζωής των ανθρώπων (καιρικές συνθήκες, προβλήματα κ.ά.) με τις δραστηριότητές τους σε τόπους με διαφορετικά γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά ( ορεινή/πεδινοί/παραθαλάσσιοι τόποι).
Τέλος οι μαθητές κατασκευάζουν ένα κολλάζ, στο οποίο κατατάσσουν φωτογραφίες επαγγελμάτων (από περιοδικά, εφημερίδες, διαδίκτυο) σε τρεις κατηγορίες: ορεινοί, πεδινοί, παραθαλάσσιοι ( βλ. φωτογραφία 2).
4η Δραστηριότητα: «Τεχνικά έργα»
Οι μαθητές απαριθμούν έργα που έχουν γίνει στον τόπο τους (γέφυρες, λιμάνι) και συνδέουν καθένα από αυτά με συγκεκριμένο πρόβλημα του τόπου τους. Ακόμα, κάνουν υποθέσεις για τις δυσκολίες που θα αντιμετώπιζαν οι άνθρωποι , εάν δεν είχαν γίνει τα συγκεκριμένα τεχνικά έργα.
5η Δραστηριότητα: «Περιβαλλοντικά προβλήματα»
Οι μαθητές παρατηρούν τις εικόνες της άσκησης 10 (σελ: 27, Τετράδιο Εργασιών) και συζητούν για τα προβλήματα στο περιβάλλον από τις επεμβάσεις του ανθρώπου.
ΤΕΛΟΣ ΦΥΛΛΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 1
Φύλλο Εργασίας 2
Χρονική διάρκεια: 4 διδακτικές ώρες
1η Δραστηριότητα: «Ο καιρός του τόπου μας»
Σε χαρτί του μέτρου που έχει αναρτηθεί στην τάξη έχει φτιαχτεί πίνακας, στην πρώτη στήλη του οποίου γράφονται οι ημέρες της εβδομάδας. Στη δεύτερη στήλη, οι λέξεις κρύο/ζέστη. Στην Τρίτη στήλη, οι λέξεις ήλιος/συννεφιά, στην τέταρτη στήλη βροχή/χιόνι και στην πέμπτη στήλη φυσάει/δε φυσάει.
ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΠΙΝΑΚΑ
Ο ΚΑΙΡΟΣ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ ΜΑΣ
| ΗΜΕΡΕΣ
 ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ  | 
Κρύο    ή
 Ζέστη 
  | 
Ήλιος   ή
 Συννεφιά  | 
Βροχή   ή
 Χιόνι  | 
Φυσάει   ή
 Δε φυσάει  | 
| ΔΕΥΤΕΡΑ | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| ΤΡΙΤΗ | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| ΤΕΤΑΡΤΗ | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| ΠΕΜΠΤΗ | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| ΣΑΒΒΑΤΟ | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| ΚΥΡΙΑΚΗ | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
Τα παιδιά καταγράφουν καθημερινά, για μια εβδομάδα, στον πίνακα τις παρατηρήσεις τους (γραπτώς ή με σχέδια-ζωγραφιές).
Είναι σημαντικό, ο πίνακας να αναρτηθεί τουλάχιστον μία εβδομάδα πριν αρχίσει η διδασκαλία για τον καιρό του τόπου μας, ώστε να ακολουθήσει συζήτηση σε βάθος(βλ. φωτογραφία 3 ).
2η Δραστηριότητα: «Δελτίο καιρού»
Οι μαθητές παρακολουθούν βίντεο με δελτίο καιρού από το Διαδίκτυο (www.youtube.com?Δελτίου καιρού). Στη συνέχεια ακολουθεί συζήτηση-σχολιασμός του με έμφαση το συμβολισμό και το λεξιλόγιο που χρησιμοποιείται.
3η Δραστηριότητα: «Τι καιρό κάνει;»
Οι μαθητές αναζητούν προβλέψεις καιρού σε εφημερίδες και περιοδικά και συγκεντρώνουν αποκόμματα. Έπειτα, συνθέτουν ένα κολλάζ με τα αποκόμματα και ακολουθεί συζήτηση σχετικά με το συμβολισμό που χρησιμοποιείται (βλ. φωτογραφία 4).
4η Δραστηριότητα: «Τι να φορέσω;»
Οι μαθητές εκφράζουν τη γνώμη τους για το είδος των ρούχων που πρέπει να φορούν σε κάθε εποχή του χρόνου. Στη συνέχεια, χρωματίζουν εικόνες με διάφορα ρούχα (π.χ. κασκόλ, μπουφάν, αδιάβροχο κ.ά.) και τις κολλούν σε χαρτόνι, ταξινομώντας τις πρώτα ανά εποχή (βλ. φωτογραφία 5).
5η Δραστηριότητα: «Οι τέσσερις εποχές και οι δώδεκα μήνες»
Οι μαθητές φτιάχνουν κατασκευή σε μεγάλο χαρτόνι με θέμα: «Οι τέσσερις εποχές του χρόνου». Μπορούν να χρησιμοποιήσουν υλικά από την καθημερινή ζωή ή το φυσικό περιβάλλον (π.χ. βαμβάκι, ρύζι, άμμος, χορτάρι κ.λπ.).
Παράλληλα, γίνεται συζήτηση για τον καιρό σε κάθε εποχή και τους μήνες του χρόνου (βλ. φωτογραφία 6,7,8).
6η Δραστηριότητα: «Μουσική και Τέχνη»
Οι μαθητές παρατηρούν πίνακες ζωγραφικής από το Διαδίκτυο και αναφέρουν την εποχή που αντιπροσωπεύει ο καθένας τους.
Έπειτα ακούνε τις τέσσερις εποχές του Βιβάλντι και προσπαθούν να αναγνωρίσουν την εποχή στην οποία αναφέρεται το κάθε κομμάτι.
Τέλος, ζωγραφίζουν μία εικόνα από την εποχή του χρόνου που αγαπούν περισσότερο.
ΤΕΛΟΣ ΦΥΛΛΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Φύλλο Εργασίας 3
Χρονική διάρκεια: 2 διδακτικές ώρες
1η Δραστηριότητα: «Μέσα συγκοινωνίας»
Οι μαθητές ανακοινώνουν στην τάξη τις εμπειρίες τους, σχετικά με το πώς μετακινούνται καθημερινά οι γονείς τους και πώς ταξιδεύουν.
Στη συνέχεια παρατηρούν εικόνες που δείχνουν διάφορα μέσα συγκοινωνίας, τα ονομάζουν και τα κατηγοριοποιούν προφορικά σε: ξηράς, θάλασσας και αέρα.
2η Δραστηριότητα: «Χαρούμενες κατασκευές»
Οι μαθητές κατασκευάζουν διάφορα μέσα συγκοινωνίας (βλ. φωτογραφία 9,10,11,12) με διάφορα κουτιά συσκευασιών που συγκεντρώνουν στην τάξη τους (π.χ. κουτιά από τρόφιμα, μπουκάλια, καπάκια, φελλούς).
ΤΕΛΟΣ ΦΥΛΛΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 3
 
ΑΝΑΣΤΟΧΑΣΜΟΣ: Κατά το σχεδιασμό των δραστηριοτήτων, θα μπορούσαν να έχουν χρησιμοποιηθεί και άλλα είδη διδακτικών πρακτικών, όπως για παράδειγμα το παιχνίδι ρόλων ή η δραματοποίηση ή η διδακτική επίσκεψη, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει απαραίτητα καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ: Οι μαθητές ανταποκρίθηκαν θετικά καθ? όλη τη διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Έδειξαν ενδιαφέρον και προθυμία να εργαστούν ομαδικά για τη διεκπεραίωση διάφορων εργασιών. Εμπέδωσαν σε ικανοποιητικό βαθμό τη διδακτέα ύλη, ενώ παράλληλα αντάλλαξαν σκέψεις και ιδέες. Ακόμα, εκφράστηκαν δημιουργικά, συνθέτοντας ή κατασκευάζοντας ομαδικές εργασίες (π.χ. κατασκευές οχημάτων κ.ά.). Τέλος, εξάσκησαν δεξιότητες, όπως η παρατήρηση, η ταξινόμηση κ.λπ.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΩΝ
Φωτογραφία 1
Φωτογραφία2Φωτογραφία 3
Φωτογραφία 4
Φωτογραφία 5
Φωτογραφία 6
Φωτογραφία 7
Φωτογραφία 8
Φωτογραφία 9
Φωτογραφία 10
Φωτογραφία 11
Φωτογραφία 12
Μουσική/βίντεο για τους μικρούς μας φίλους
Μία μικρή συλλογή από βίντεο προς θέαση και ακρόαση για τους μικρούς μας φίλους.










